MẪU CÂU TIẾNG ANH VỀ COMPLAINING & CRITICIZING

  • Tác giả Bilingo Học tiếng anh online 2

  • Ngày đăng 14/ 12/ 2022

  • Bình luận 0 Bình luận

MẪU CÂU TIẾNG ANH VỀ COMPLAINING & CRITICIZING

When we want to make a complaint or criticism in English, we often use specific words or phrases to make it politer and less direct. This helps the other person to listen and understand the complaint/criticism without getting defensive.

Erin had a bad experience at her bank, and now she’s complaining to a manager. Listen to two very different ways to make complaints:

 Conversation #1a - Complaining Rudely 

TIẾNG ANH TIẾNG VIỆT

Erin: This bank sucks!

Manager: I'm sorry you feel that way. Could you be a little more specific about the problem?

Erin: I'm sick and tired of waiting days for the problems with my account to be fixed. It's ridiculous.

Manager: I do apologize for the inconvenience. Please keep in mind that sometimes it's necessary to 

Erin: And your customer service by phone stinks, too. I will not put up with having to wait more than 20 minutes only to talk with an incompetent employee who can't
do anything to help me.

Manager: I'm sorry you've had a bad experience. I will look into these issues immediately.

Erin: Oh and one more thing - the fees you charge are completely unfair. I have to pay a $5 fee every time I take money out of another bank's ATM? That's outrageous!

Manager: Ma'am, please calm down. There's no need to raise your voice.

Erin: Ngân hàng này thật tệ!

Quản lý: Tôi xin lỗi bạn cảm thấy như vậy. Bạn có thể cụ thể hơn một chút về vấn đề không?

Erin: Tôi phát ốm và mệt mỏi vì phải chờ đợi nhiều ngày để khắc phục sự cố với tài khoản của mình. Thật lố bịch.

Quản lý: Tôi xin lỗi vì sự bất tiện này. Xin lưu ý rằng đôi khi cần phải 

Erin: Và dịch vụ khách hàng qua điện thoại của bạn cũng rất tệ. Tôi sẽ không phải đợi hơn 20 phút chỉ để nói chuyện với một nhân viên kém năng lực, người không thể
làm bất cứ điều gì để giúp tôi.

Quản lý: Tôi rất tiếc vì bạn đã có trải nghiệm không tốt. Tôi sẽ xem xét những vấn đề này ngay lập tức.

Erin: Ồ và một điều nữa - phí bạn tính là hoàn toàn không công bằng. Tôi phải trả $5 phí mỗi khi tôi rút tiền từ máy ATM của ngân hàng khác? Quá đáng!

Quản lý: Thưa bà, xin bà hãy bình tĩnh. Không cần phải cao giọng.

 Conversation #1b - Complaining Politely 

TIẾNG ANH TIẾNG VIỆT

Erin: I'd like to make a complaint. I'm very disappointed with the customer service I've received at this bank.

Manager: Oh no, I'm sorry to hear that. Could you tell me what happened?

Erin: Every time I have a problem with my account, it takes several days to resolve it - and that's unacceptable, because I do need access to my money on a daily basis.

Manager: I apologize for the delays, ma'am. I promise you that we will take steps to improve in this area.

Erin: Also, I'm sorry to say this, but your customer service by phone leaves a lot to be desired. Not only do I have to wait a long time to talk to someone, but the representatives are generally not very helpful.

Manager: I can understand why you're frustrated – I will look into it.

Erin: I'm also not happy about the fees that are charged for using another bank's ATM. I was expecting something like $1, but it's actually $5, and I find that rather high

Manager: I'm afraid there's not much we can do about the fees - they're an industry standard. But I assure you that I will do everything in my power to fix the other problems you've mentioned.

Erin: Tôi muốn khiếu nại. Tôi rất thất vọng với dịch vụ khách hàng mà tôi nhận được tại ngân hàng này.

Người quản lý: Ồ không, tôi rất tiếc khi nghe điều đó. Bạn có thể cho tôi biết những gì đã xảy ra?

Erin: Mỗi khi tôi gặp sự cố với tài khoản của mình, phải mất vài ngày để giải quyết vấn đề đó - và điều đó là không thể chấp nhận được, bởi vì tôi cần truy cập vào tiền của mình hàng ngày.

Người quản lý: Tôi xin lỗi vì sự chậm trễ, thưa bà. Tôi hứa với bạn rằng chúng tôi sẽ thực hiện các bước để cải thiện trong lĩnh vực này.

Erin: Ngoài ra, tôi rất tiếc phải nói điều này, nhưng dịch vụ khách hàng qua điện thoại của bạn còn rất nhiều điều đáng mong đợi. Tôi không chỉ phải đợi lâu để nói chuyện với ai đó mà những người đại diện nói chung cũng không giúp được gì nhiều.

Người quản lý: Tôi có thể hiểu tại sao bạn thất vọng – Tôi sẽ xem xét điều đó.

Erin: Tôi cũng không hài lòng về các khoản phí được tính khi sử dụng máy ATM của ngân hàng khác. Tôi đã mong đợi một cái gì đó như $1, nhưng nó thực sự là $5, và tôi thấy rằng nó khá cao

Người quản lý: Tôi e rằng chúng ta không thể làm được gì nhiều về các khoản phí - chúng là tiêu chuẩn của ngành. Nhưng tôi đảm bảo với bạn rằng tôi sẽ làm mọi thứ trong khả năng của mình để khắc phục các sự cố khác mà bạn đã đề cập.

Conversation Vocabulary & Phrases

Notice the difference between the first conversation and the second conversation? In the first one, Erin used strong words like “outrageous” and “ridiculous,” as well as very negative expressions like "stinks," "sucks," "incompetent" and "I'm sick and tired..."

In the second one, Erin expressed her complaints in a more diplomatic way. Here are some good phrases for complaining in English. They often include the words "sorry," "excuse me," or "I'm afraid" to make them more polite:

      ( PHẢN ÁNH , PHÀN NÀN NHƯNG NÓI 1 CÁCH LỊCH SỰ )

  •  “I'm sorry, but I have a few complaints about...”

               I’m sorry, but I have a few complaints about the cleanliness of this fitness center.

  • “I'm sorry to say that...” / “I hate to say this, but...”

              I’m sorry to say that the food at this restaurant is not very good.

  •  “I'm sorry to bother you, but...”

             I’m sorry to bother you, but could you turn down the music?

  •  “Excuse me, there is a problem with...”

             Excuse me, there is a problem with my bill. I was charged an extra $50.

  •  “There seems to be a problem with...”

            There seems to be a problem with my password. I can’t log in.

  •  “I was expecting ________, but...”

            I was expecting this hair dryer to last for several years, but it broke after a week.

  •  “I'm afraid this is unacceptable.”
  •  “I’m not satisfied with...”

            I’m not satisfied with this hotel room – it is not what was advertised on your website.

  •  “I'm rather upset about...”

             I’m rather upset about my subscription being canceled without warning

  •  “I'm very disappointed with...”

             I’m very disappointed with the lack of organization in this program.

The manager of the bank uses a variety of phrases to respond to Erin's complaints. If you work in customer service - or if you hear some complaints from a boss or coworker - you can reply with these phrases:

  •  “I'm sorry to hear that.”
  •  “I'm so sorry; this will never happen again.”
  •  “I can assure you that we’ll do everything we can to resolve the problem.”
  •  “I apologize for the delay/inconvenience/bad experience.”

Conversation #2 – Criticism

 ( PHÀN NÀN, CHỈ TRÍCH AI THÔ LỖ )

When you need to criticize someone – say something negative about their work or behavior – it can be difficult to know what to say. Try to avoid direct statements like these:

  •  "You're so lazy!"
  •  "You never arrive on time."
  •  "You talk too much."
  •  "This design is terrible."

Instead, one good technique is to use the "sandwich technique" – say one good thing, then give the criticism in a polite way, then finish by saying another good thing.

Start with a positive comment, like these:

  •  "Thanks for..."
  •  "I appreciate..."
  •  "I can see that you put a lot of effort into this."

Then give your criticism:

  •  "Unfortunately..."
  •  "The problem is that..."
  •  "It's a bit / It's rather... (negative adjective)"

               It’s a bit dirty. / It’s rather disorganized.

  •  "I'm afraid..."

You can also include a suggestion or reason for the criticism:

  •  "Next time, you might want to..."
  •  "It's really necessary/important to..."

...and then finish with another positive phrase.

Let’s take a look at some mini-conversations to see this technique in action:

 Mini-Conversation #2a 

TIẾNG ANH TIẾNG VIỆT

Nancy: Sam, what did you think of the new website I designed for our organization?

Sam: Well, I can see that you put a lot of effort into it! I appreciate the fact that it’s simple and easy to navigate. The only problem is that we really need a site that’s a little more complex, with some advanced features like scheduling appointments and receiving donations.

Nancy: Oh... I’m not sure I know how to do that.

Sam: That’s OK – we can use some of your great ideas to give guidelines to a professional designer.

Nancy: Sam, bạn nghĩ gì về trang web mới mà tôi thiết kế cho tổ chức của chúng ta?

Sam: Chà, tôi có thể thấy rằng bạn đã nỗ lực rất nhiều! Tôi đánh giá cao thực tế là nó đơn giản và dễ điều hướng. Vấn đề duy nhất là chúng tôi thực sự cần một trang web phức tạp hơn một chút, với một số tính năng nâng cao như lên lịch cuộc hẹn và nhận quyên góp.

Nancy: Ồ... Tôi không chắc mình biết cách làm điều đó.

Sam: Không sao đâu – chúng tôi có thể sử dụng một số ý tưởng tuyệt vời của bạn để đưa ra hướng dẫn cho một nhà thiết kế chuyên nghiệp.

 Mini-Conversation #2b 

TIẾNG ANH TIẾNG VIỆT

Beth: Hi Andy – could I talk to you for a minute?

Andy: Sure.

Beth: Thanks for writing the article for our company newsletter – I appreciate all the work you did; it was very well-researched.

Andy: I’m glad you liked it!

Beth: The content was great – but unfortunately, I found a few grammatical errors in the text. It’s really important to revise these articles carefully before they’re published; otherwise, it makes the newsletter look a bit unprofessional.

Andy: Ah... I’m sorry about that. I’ll be more careful in the future.

Beth: Next time, feel free to send it to me and I’m happy to check it over. You really are a good writer, so I’d love to help you out!

Beth: Chào Andy – tôi có thể nói chuyện với bạn một phút được không?

Andy: Chắc chắn rồi.

Beth: Cảm ơn bạn đã viết bài cho bản tin của công ty chúng tôi – Tôi đánh giá cao tất cả những gì bạn đã làm; nó đã được nghiên cứu rất tốt.

Andy: Tôi rất vui vì bạn thích nó!

Beth: Nội dung rất hay – nhưng thật không may, tôi đã tìm thấy một vài lỗi ngữ pháp trong văn bản. Điều thực sự quan trọng là phải sửa lại những bài báo này một cách cẩn thận trước khi chúng được xuất bản; nếu không, nó làm cho bản tin trông hơi thiếu chuyên nghiệp.

Andy: Ah... Tôi xin lỗi về điều đó. Tôi sẽ cẩn thận hơn trong tương lai.

Beth: Lần tới, vui lòng gửi cho tôi và tôi rất sẵn lòng kiểm tra. Bạn thực sự là một nhà văn giỏi, vì vậy tôi rất muốn giúp bạn!

Notice how each conversation begins with a compliment, then gives the criticism, then ends on a positive note.

You’ve finished Lesson ! Now take the quiz to help you remember the polite phrases for complaining and criticizing.

Quiz – Lesson 39

1) There _______ to be a problem with my credit card.

A. looks

B. seems

C. sounds

2) Thanks for designing the poster. It's a good start, but it's a _______ plain. Could you add some more color?

A. bit

B. lot

C. slight

3) Next time, you _______ want to check with your colleagues before rescheduling an important meeting - it'll help avoid misunderstandings.

A. could

B. maybe

C. might

4) I'm very _________ with the treatment I've received.

A. desperate

B. disappointed

C. disturbed

5) I'm sorry to ________ that the shipment was delivered several weeks late.

A. say

B. speak\

C. tell

6) I'm afraid this is ___________.

A. unacceptable

B. unbearable

C. undesirable

7) I was ________ to be informed of any changes, but I haven't received any information.

A. expecting

B. requiring

C. wishing

8) I can see that you put a lot of ______ into this.

A. effort

B. power

C. attempt

9) I can ________ you that we will look into this matter immediately.

A. apologize

B. assure

C. confirm

10) I appreciate all the work you put into preparing this proposal, but I'm ______ it's not what we're looking for at this time.

A. afraid

B. scared

C. sorry

Lesson 39 Quiz – Answers

1.B 2.A 3.C 4.B 5.A

6.A 7.A 8.A 9.B 10.A

Bạn muốn trải nghiệm phương pháp học Tiếng Anh độc đáo của BILINGO?
Để lại thông tin của bạn dưới đây.
11bilingo.com: